مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی مؤسسه حراء قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با ابراز امیدواری از تداوم سرعت در روند اجرایی فاز نخست خط یک مترو قم گفت: سرعت این پروژه به تملک ها و تزریق منابع مالی بستگی دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به پیشرفت 80 و 67 درصدی ایستگاههای A9 و A13 متروی قم، بر لزوم اقدام همزمان در حوزههای کاری سازهای و تجهیزاتی تأکید کرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: با توجه به لزوم حمایت از تولیدات داخل و دغدغههای رهبر انقلاب مبنی بر بومیسازی تجهیزات، سازمان قطار شهری قم در حمایت از کارگران ایرانی و ترویج فرهنگ اقدام به تأمین این تجهیزات از داخل کشور کرده است.
شهردار قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم گفت: ۸۰ درصد کارها انجامشده اما متأسفانه به علت تحریم و مشکلات در ورود تجهیزات بخشی از کار باقیمانده است.
شهردار قم با بیان این که مهم ترین مشکل مترو قم تأمین واگن های آن است گفت: اگر این مشکل حل شود فاز نخست مترو را تا پایان سه ماهه نخست سال 1400 افتتاح می کنیم.
رئیس شورای شهر قم از تعیین تکلیف مونوریل در جلسه هیئت دولت خبر داد و گفت: تعیین تکلیف مونوریل در جلسه هیئت دولت در دستور کار قرارگرفته و سه هفته زمان برای مشخص شدن منابع تکمیل مونوریل در قم اختصاص دادهشده است.
رئیس شورای شهر قم با انتقاد از پایین بودن سهم تخصیصیافته به شهرداری در زمینه احداث و تکمیل مترو قم گفت: در سال گذشته به این پروژه ۸ میلیارد تومان تخصیصیافته که رقم بسیار ناچیزی است.
معاون شهردار قم گفت: در سال ۹۹ امیدواریم ۴۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای واگذاری املاک و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات ملی اختصاص پیدا کند تا بتوانیم فاز نخست مترو را به بهرهبرداری برسانیم.
شهردار قم گفت: در حالی که کشور در شرایط سخت و نامطلوب اقتصادی قرار دارد شهرداری با بسیج تمام منابع و امکانات اهتمام دارد در افق سال ۹۹ فاز اول خط یک مترو قم را راه اندازی کند و برای تحقق این هدف مهم تامین مبلغی بالغ بر۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.
سخنگوی شورای شهر قم گفت: پایدار شدن مجوز خرید اوراق مشارکت از بانک مرکزی در جلسه شورا تصویب شد و ۶۵۰ میلیارد تومان شهرداری میتواند از این امکان در بخش مترو با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، بازآفرینی اطراف حرم مطهر و خرید اتوبوس اختصاص دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تغییر نرخ ارز موجب شد بخش الکتریکال و مکانیکال و همچنین ناوگان مجموعه مترو تغییر نرخ شدید و حدودا سه برابری پیدا کند و بزرگترین ضربه را در بین تمام پروژههای شهری، به بخش مترو بزند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از پیشرفت مجموعاً ۲۳ درصدی مترو قم خبر داد و گفت: خط دو به طول ۱۵.۵ کیلومتر و با ۱۲ ایستگاه پیشبینیشده است که فعلاً در شرایط انجام مطالعات قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم زمان بهرهبرداری فاز نخست مترو قم از قلعه کامکار تا میدان مطهری را به شرط تأمین اعتبارات و واگنها تا پایان سال ۹۹ دانست.